scandinaviëreis 2022

In 2023 was de smcr studiereis een rondreis door Scandinavië. Onze reisblog kun je hier vinden: https://marie-curie.nl/blog/5.

De reis begon voor de 19 studenten en één wetenschappelijke begeleider (Katie Mulrey) op 26 april vroeg in de ochtend op Nijmegen Centraal. Vanuit hier vertrokken we per trein naar Kopenhagen.

Hier bezochten we het Niels Bohr Archive, kregen we een praatje over Theoretical Astrophysics, bezochten we het Center of Quantum Devices en het instituut Physics of Ice Climate and Earth. Op zaterdag maakten we een rondvaart in Kopenhagen. Zondag was een vrije dag en is een deel van de groep naar Valborg in Lund gegaan. Op maandag gingen we met de trein op een neer naar Lund om daar de Lund Observatory te bezoeken.

Vanuit Kopenhagen gingen we met de trein door naar Stockholm, waar we het Fluid Physics Labotory bezochten en op vrijdag bij nordita kregen we praatjes over dark energy, supernova Zwicky en quantum physics. Tussendoor hebben we met z'n allen het Nobelprijs Museum bezocht. Na nog een vrije zaterdag in Stockholm zijn we op zondag doorgereisd naar Gothenburg. Hier brachten we maandag een bezoek aan het instituut voor Equestrian Sport Science, bij ons beter bekend als het ``paardeninstituut'', maar waar we ook een kijkje in het Optical Levitation Lab kregen. De volgende ochtend waren we bij het instituut voor Quantum Computing and Quantum Machine Learning. Op woensdag vertrokken we alweer naar Bergen.

We gingen eerst naar Oslo, waar we een overstap hadden, voordat we doorgingen naar Bergen. De treinrit tussen Oslo en Bergen staat ook wel bekend als de mooiste treinrit van de wereld (dat stond op de trein). En het was inderdaad prachtig. Sneeuw, bevroren meren, watervallen; een treinrit waar we vooral naar buiten keken.

In Bergen, dat bekend staat als de stad waar het alleen maar regent, hebben we (op de aankomst dag na) elke dag prachtig weer gehad. We bezochten de University of Bergen voor Medical Physics, het Birkeland Centre of Space Science en Reservoir Physics. Voor het laatste instituut mochten we ook nog naar het nabij gelegen museum om daar via een achterom deur het onderzoek in een vergrote versie te bekijken. Omdat de omgeving in Bergen prachtig is en het geweldig weer was, is iedereen er de vrije zaterdag op uitgetrokken.

Toen begon de terugreis van drie dagen. Eerst met de trein naar Kristiansand waar we een nachtje doorbrachten in een hotel, zodat we de volgende ochtend op tijd bij de ferry zouden zijn, die ons naar Cuxhaven bracht. De overtocht duurde 18 uur en dus hebben we ook overnacht op het schip. Na een gezellig avond met live band op een flink schommelend schip, gingen we de volgende dag verder per trein naar Nijmegen. We kwamen daar allemaal veilig aan op 16 mei rond half 5.

De doelgroep van de reis waren studenten die bezig zijn hun bachelor Natuur- en Sterrenkunde af te ronden aan de Radboud Universiteit, of al aan hun master begonnen zijn. Deze reis werd aangeboden voor €575 + 150 - 525 per deelnemer. Onder dit bedrag vallen alle kosten voor vervoer, overnachting, een paar culturele uitjes en een aantal keer samen uiteten. De kosten voor mogelijke vrijetijdsbesteding werden door deelnemers zelf betaald. Voor deze reis geldt het Reisreglement 2022-2023 van de smcr. De studiereis telt mee als een vak van 3 EC, en naderhand werden onze ervaringen door de deelnemers in een reisverslag gebundeld. Dit reisverslag is hier te vinden: Reisverslag Scandinavië 2023.

Als je nog vragen hebt, spreek dan iemand van de commissie aan of mail naar .

De Kallaxcie:

• Dominique Pampiermole (Voorzitter)
  • Anne Timmermans (Secretaris)
  • Ilsa Lameris (Penningmeester)
  • Wicher van Bree (Verslaglegger)
Deze studiereis van de Stichting Marie Curie Reizen is mede mogelijk gemaakt door S.V. Marie Curie, NNV, NIKHEF, StudentLife, de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de Radboud Universiteit en verscheidene onderzoeksafdelingen van het FNWI.